Monday, February 16, 2015

#20: 29 Petua Atasi Batuk yang Berterusan...#23 paling WIN!

Biiznillah...

(Lama gila blog ni kena tinggal kan?..dah bersawang!..Hahahaha..malas nak jawab soalan ni ;-D)

Tiba2 terpanggil nak buat entry ni. Topik ni sangat menarik minat saya..sebab saya dah cuba yang nombor 23, dan ia terbukti berkesan! Alhamdulillah, dengan izin Allah juga. (Nak try gaya TheVocket.Com..hahaha)
Sumber: Google


Baru-baru ini ada antara kawan dalam FB saya bertanyakan soalan mengenai petua tradisional untuk redakan batuk. Dia dah batuk sampai seminggu dan ubat klinik pun tak berkesan.

Screenshot daripada sumber asal ;-)
Ramai juga yang respon petua2 tradisional ni. Menarik2 belaka. Jom saya senaraikan antara yang dikongsi bersama:

1- Minum air asam jawa.
2- Cukup rehat.
3- Sapu minyak bawang putih.
4- Minum campuran air asam jawa + air suam + gula batu.
5- Beli Dequadin kat farmasi.
Sumber: Google
6- Asam jawa campur gula batu.
7- Air masak campur madu.
8- (Kawan dia komen dengan gambar ni:)

9- Minyak habatussauda.
10- Berkahwin. (ok..ini memang tak masuk akal. Tah apa-apa..hahaha..)
11- Belanja kawan2..murah rezeki, penyakit hilang. (Hahahhaha...ini saya consider kawannya sedang berlawak ;-D)
12- Madu + Lemon.
13- Asam + Madu.
14- Minum satu sudu cuka epal.
15- Minum satu sudu cuka kurma.
16- Minum air asam jawa.
17- Minum air buah sebab ianya manis. Kalau sakit tekak, susah nak telan air.
18- Minum madu asli.
19- Minum air rebusan bawang putih campur gula batu.
20- Makan bawang putih terus sebelum tidur.
21- Minum air asam jawa fresh.
22- Air limau madu.
23- Letak tangan di dada (sebab batuk kan sinonim dengan dada), sambil baca ayat daripada Surah Yunus ayat 57:

24- Makan aiskrim vanila.
25- Belanja kawan2 makan aiskrim vanila sekali. (Hahahaha..ini lawak...tapi nak masukkan jugak ;-D)
26- Campurkan madu dan lemon dalam air suam.
27- Minyak kelapa dara.
28- Rawatan steam: air panas + minyak habbatussauda + bawang putih. Buat 2 kali sehari.
29- Makan buah delima.

***************************************************

Yang #23 tu memang saya buat. Kebetulan masa tu dah lama sangat batuk kungkungkungkung...sekejap2 batuk..sekejap2 batuk.. Ditakdirkan Allah bantu saya masa tu, dia datangkan viral petikan daripada kuliah Ustaz Shahran (kalau tak silap..)..dia beritahu pasal penawar daripada ayat Quran.

Cara2 nya seperti yang saya dah tulis kat atas tu. Maksud ayat pun spesifik:

"...dan penyembuh bagi penyakit2 yang berada di dalam dada...).

Benar kan, al-Quran itu penuh dengan hikmah. Tinggal kita je nak beramal, reti beramal atau tak ;-)

Jadi, kawan2 pembaca sekalian, kalau ada masalah penyakit berkaitan di dada, macam batuk, batuk berkahak, sakit dada...mohon hafal 4 patah perkataan tu sambil tangan letak di dada. Serahkan sepenuh keyakinan kepada Allah sebab Dia yang Maha Penyembuh, okeh!;-)

Oh ya..kalau ada kawan2 pembaca ada petua lain yang tak tersenarai, jom kongsikan kat bahagian komen!

#saya masih Pengedar Shaklee yang Sah ;-)
#sesekali entry blog nak lain daripada topik Shaklee ;-)


Hubungi:
012-3198354 (Farisya)
SID ID: 912713

COD: Kampung Melayu Subang / Kajang
POS: Nationwide

**************************************************
Fadhilat Asma'ul Husna - Al Ghaffaar (Maha Pengampun)

Seseorang yang membaca nama ini 100 kali selepas solat Jumaat, maka sesungguhnya Allah s.w.t. akan memberikan pengampunan; Insya Allah.
There was an error in this gadget